Contact

x

Lekkere broodjes? Applicatietraining geslaagd!

3 maart 2016, 2 min leestijd

Vaste prik na elke training: de evaluatieformulieren. Jij kent ze vast ook. Vol met vragen als ‘Wat vond u van de inhoud van de training?’, ‘Hoe beoordeelt u de docent?’, ‘Was de trainingslocatie goed bereikbaar?’ en ‘Wat vond u van de catering?’ Geeft de cursist overal een hoge score, dan is zijn werkgever blij. Training geslaagd.

Misschien wat kort door de bocht, maar dit is wel hoe het in veel gevallen gaat. Evaluatie vindt meestal plaats op het eerste niveau van het model van Kirkpatrick. De trainer meet de reacties van de cursisten en bij een goede score gaat ook hij met een positief gevoel huiswaarts. Op zich is er niets mis met deze manier van evalueren - het ís ook belangrijk wat de deelnemers van de training vonden - maar ik vraag me af of het anno 2016 ook voldoende is. Eerder schreef ik al over de vraag of we kennis moeten toetsen na een training. Daarmee zit je al op het tweede evaluatieniveau van Kirkpatrick. Door middel van observatie op de werkplek, waar het geleerde in de praktijk wordt gebracht, weet je of de cursisten de verworven kennis goed weten toe te passen. En heb je gemeten op niveau drie.

Van learning analytics naar support analytics

Maar er verandert nogal wat in de wereld van applicatietrainingen. Ze worden steeds vaker afgeslankt. Soms gedreven door kostenbesparingen, maar veel vaker als gevolg van het feit dat nieuwe generaties gewend zijn anders te leren. Medewerkers leren steeds vaker op de werkvloer, bijvoorbeeld door ondersteuning van video’s, simulaties, beschrijvingen en andere hulpmaterialen. Geen eenmalige interventie meer - medewerkers willen hulp op het moment dat zij het ook echt nodig hebben. En dat betekent dat wij als trainers eigenlijk op een volgend niveau moeten gaan meten: in hoeverre dragen de supportmiddelen bij aan het leerproces van de medewerker?

Er zijn voldoende manieren om dat te analyseren. Zo kun je de medewerker na het bekijken van een hulpvideo vragen of de inhoud hem een sluitend antwoord heeft opgeleverd. Kan hij de betreffende handeling nu uitvoeren in de nieuwe applicatie? Of koppel er een sterrensysteem aan, waarbij één ster betekent dat de cursist weinig aan de video heeft gehad en vijf sterren staan voor ‘dit was precies wat ik zocht’. Daarnaast is van elk document te zien hoe vaak het wordt geraadpleegd en welke nooit wordt aangeklikt. En bekijk ook eens welke vragen het meest bij de helpdesk terechtkomen. Mogelijk vinden medewerkers lastig een antwoord daarop in het supportmateriaal. Op basis van de data die je gegenereerd hebt, is te bepalen welke documenten nog ontbreken, welke misschien anders moeten, en welke overbodig zijn.

Interessant? Lees ook het blog: Adaptief leren biedt maatwerk.