Contact

x

Van traditioneel automotive naar een wendbare organisatie

29 mei 2018, Manufacturing, 5 min leestijd

Als auto’s steeds meer gaan lijken op digitale apps, is het bijna logisch dat automotive-bedrijven zich ontwikkelen tot digitale organisaties. Het is ook dé manier om tegenwicht te bieden aan nieuwe toetreders als Google, Maar hoe pakt u dat aan? Welke stappen kunt u zetten om in de lead te blijven?

Trends in de automotive-branche

Het zijn spannende tijden voor de automotive-branche, omdat er momenteel ontzettend veel gebeurt. Voordat ik u tips geef over hoe u zich kunt ontwikkelen tot digitale organisatie, zijn er drie trends die ik kort met u wil bespreken.

Trend 1: Digitalisering
We leven in een digitale wereld waarin technologische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Enerzijds zijn er technologieën die de rijervaring zelf veranderen, zoals Over-The-Air software waarmee bestuurders hun eigen auto kunnen optimaliseren. Anderzijds zijn er technologieën die de bedrijfsprocessen slimmer en sneller maken, zoals 3D-printing, Machine Learning en blockchain. Om mee te gaan in die digitale wereld kunnen automotive-bedrijven niet anders dan die digitale technologieën omarmen.

Trend 2: De nieuwe klant
Steeds meer consumenten die bij een dealer binnenstappen, behoren tot de digital natives. Het is een groep die technologie als vanzelfsprekend ervaart en voor wie het gebruik van car sharing-apps heel normaal is. Bovendien willen ze op een andere manier interacteren met bedrijven; ze
zijn niet op zoek naar informatie (die hebben ze al), maar naar vertrouwen, zeggenschap en toegevoegde waarde.

Trend 3: De grenzeloze productiefaciliteit
Tot nu hadden vernieuwingen in de autofabriek vooral betrekking op de snelheid en flexibiliteit van interne processen. Maar productiefaciliteiten worden digitaler en gaan steeds meer gebruikmaken van 3D-printing, robotica en autonome machines. Onderdelen kunnen op afroep worden geprint, machines kunnen virtueel worden aangestuurd. Dankzij predictive analtyics is eenvoudig te voorspellen wanneer een machine onderhoud nodig heeft, en dat onderhoud kan zelfs op afstand worden uitgevoerd door Augmented Reality.

Het juk van traditionele bedrijven

Het is aan automotive-bedrijven om in te spelen op de bovenstaande drie trends, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want bedrijven kunnen niet zomaar al hun bestaande processen, strategieën en hardware overboord gooien.

Het staat in schril contrast met nieuwe toetreders die hun organisatie vanaf nul kunnen opbouwen op de fundamenten van de digitale wereld. Zij hebben geen legacy ERP-systemen die door de jaren heen steeds complexer zijn geworden. Zij hebben geen gedateerde productiefaciliteiten waar machines eerst nog terugverdiend moeten worden voordat ze worden vervangen. Vaak hebben ze niet eens een dealernetwerk als ‘vertragende’ tussenschakel. Kortom: het zijn digital native organisaties, wat hen sneller maakt en ook nog eens aantrekkelijker voor de digital native doelgroep.

Wat te doen?

De enige logische stap is om uw bedrijf ook geleidelijk te ontwikkelen tot een digitale organisatie. Hierbij deel ik enkele tips om deze transformatie op de juiste manier te doorlopen:

1) Ontwikkel een nieuwe waardepropositie

Om relevant te blijven voor consumenten – voor wie het hebben van een eigen auto steeds minder vanzelfsprekend is – is het belangrijk dat u op een nieuwe manier waarde toevoegt. Niet door te focussen op productspecificaties, maar juist op mobiliteit in de breedste zin van het woord. Begin dus altijd met de vraag: wat willen onze klanten en hoe willen ze dat bereiken? De tijd van eenrichtingsverkeer is voorbij; consumenten verwachten een wederzijdse uitwisseling, veel inbreng in het designproces en individuele ervaringen.

2) Ga strategische partnerships aan

Natuurlijk levert het efficiënter maken van bestaande interne processen voordelen op. Maar échte grote veranderingen kunt u daar niet mee bewerkstelligen. Richt u blik daarom naar buiten. Zijn er organisaties waar u van kunt leren en die al ver zijn op het gebied van digitalisering, zoals telecommunicatiebedrijven of softwareorganisaties? Ga dan vooral een partnership met hen aan, want u hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Samen slagen jullie er veel beter in iets nieuws neer te zetten.

3) Haal voordeel uit data

Als je klanten centraal wilt stellen, moet je wel weten waar klanten behoefte aan hebben. Dat maakt data tot het belangrijkste strategische middel dat er is. We maken onderscheid tussen big data en little data. Big data is afkomstig vanuit auto’s zelf, het productieproces, de supply chain, IT-partners en klantinteracties. Het geeft inzichten over productontwerp, preventief onderhoud aan machines en de verwachte klantvraag. Little data betreft informatie over individuele personen, zoals het gebruik van het infotainment-systeem en patronen in het rijgedrag. Om waarde te halen uit big en little data heeft u wel systemen nodig die de informatie snel kunnen omzetten in inzichten. Dat geeft u precies de handvatten die u nodig heeft om klantwensen te doorgronden en het designproces drastisch te verkorten.

4) Word een flexibele organisatie

Automotive-organisaties die tien jaar geleden een hypermoderne productiefaciliteit bouwden, zijn maar voor even innovatief. Want wat toen modern was, is nu alweer achterhaald. De enige manier om innovatief te blijven, is dus door uw organisatie wendbaar te maken zodat het altijd kan meegroeien met ontwikkelingen, welke dat ook zijn.
De eerste stappen naar zo’n organisatie zet u met uw IT. Kies een flexibele architectuur waar u eenvoudig nieuwe applicaties aan kunt toevoegen. Zorg dat oplossingen schaalbaar zijn, zodat u snel kunt implementeren, klein kunt beginnen en het gaandeweg eenvoudig uitbouwt. Een keuze voor cloud ligt in dat opzicht voor de hand. In zo’n flexibel cloudlandschap is het bovendien belangrijk om applicaties met elkaar te integreren, zodat een compleet beeld ontstaat van uw organisatie en uw supply chain, en u klanten een soepele ervaring kunt bieden.

Meer weten?

Uw auto’s lijken steeds meer op digitale applicaties. Uw klanten zijn steeds vaker digital natives. En uw concurrenten bestaan in toenemende mate uit nieuwe, digitale toetreders. U kunt dus niet anders dan u ook ontwikkelen tot wendbare digitale organisatie. De bovenstaande tips helpen daarbij. Wilt u weten hoe Ctac u hierbij kan helpen? Neem dan contact met mij op: ruud.pijnenburg@ctac.nl

 

Bij het schrijven van dit blog heb ik veel gehad aan “The automotive industry as a digital business” van het NTT Innovation instituut.