Contact

x

Weet wat een klant kost: realiseer een 360-gradenbeeld

16 juli 2018, Retail, Wholesale, 3 min leestijd

Alles is op orde. Klantdata komt binnen, er zijn klantprofielen gemaakt en dankzij die profielen kunt u doelgroepen segmenteren waardoor u ze gericht kunt benaderen. Helder. En nu? Nu begint het pas. Gericht nieuwe en loyale klanten binnenhalen met effectieve campagnes via de juiste kanalen, terwijl u precies weet wat elke nieuwe klant kost. Hoe u dit onderbouwd met data en binnen budget kunt doen, verklap ik in deze blog.

Ik ga nooit op vakantie. Tenminste, niet op van die lange vakanties. Ik zorg dat ik elke maand naar het buitenland ga, voor een lang weekend. Want dan heb ik meerdere geluksmomentjes in het jaar. Samen met mijn vriendin boek ik een vlucht via KLM of Skyscanner. Vlak voor vertrek boek ik op het vliegveld een hotel bij Booking.com. Inmiddels hebben deze bedrijven een perfect beeld van wie ik ben. Ze kennen mijn reishistorie, reisfrequentie, landvoorkeuren en accommodatiekeuzes. Genoeg data over mij dus. Drie maanden van tevoren begin ik met zoeken naar een volgende reis. Als ik dan een nieuwsbrief van KLM ontvang met een aantrekkelijke actie boek ik vrijwel meteen. Dat weten ze. Daarom krijg ik die nieuwsbrief.
Recorded Webinar: Weet wat elke klant kost

Nooit zeker van conversie

Voor een marketingmanager is dat natuurlijk de ideale wereld. Aan de hand van verzamelde data en opgestelde klantprofielen stuurt u een klant een passende campagne via een heel bewust gekozen kanaal. En dat leidt tot een conversie. Helaas is het zelden zo simpel. De laatste stap (de conversie) is namelijk altijd een onzekere, omdat u nooit exact weet of de klant converteert. Die onzekerheid maakt dat elke marketingmanager extra voorzichtig moet omspringen met het beschikbare budget. Iedere euro kan immers maar een keer worden uitgegeven, en die geeft u bij voorkeur uit aan een nieuwe, tevreden en loyale klant.

Per fase een relevante boodschap

Marketing automation biedt hierin een uitkomst, omdat u zo per segment heel gericht campagnes kunt inzetten. Of het nu gaat om engagement, product push, brand push of promotion; elke fase van de customer journey voorziet u met marketing automation van de juiste boodschap. En hoe gerichter en relevanter de boodschap, hoe hoger de kans op conversie.  

Winst te behalen in een 360-gradenbeeld

Het gaat vaak over marketing automation, het doel ervan en waar het geschikt voor is. Maar daarna ontstaat vaak de volgende vraag: hoe verdient dit zich terug? Om dat te ontdekken, moet u weten hoe effectief campagnes zijn en hoe efficiënt ieder kanaal is. Het liefst wilt u dat per segment weten, en nóg liever per individu. Want zo kunt u een Golden Record opstellen van uw klanten. Veel bedrijven hebben die data wel ergens voorhanden, maar verdeeld over meerdere systemen. De bottleneck: die systemen ‘praten’ vaak niet met elkaar, waardoor u geen 360-gradenbeeld krijgt van uw marketinginzet. En precies daar is veel winst te behalen.

Weet wat een nieuwe klant kost

Een 360-gradenbeeld van uw marketingactiviteiten vertelt u precies wat een campagne heeft gekost, waar u het heeft ingezet, hoe het op elk kanaal heeft gepresteerd en wat het uiteindelijk heeft opgeleverd. Zo weet u exact wat elke nieuwe klant kost. En met die informatie gaat er een wereld voor u open. Op basis van die data weet u wat er nodig is voor succes in toekomstige campagnes. U weet exact waar uw budget het best tot zijn recht komt: of een product push beter werkt op Twitter of Facebook. Of een promotion naar een specifiek segment het meest oplevert via een nieuwsbrief of een WhatsApp-bericht. Zo schiet u niet meer met hagel, maar juist heel gericht. En met grotere kogels. Sturen op KPI’s en binnen budget blijven wordt zo gemakkelijker, keuzes rondom nieuwe campagnes zijn onderbouwd met feiten en voor klanten wordt de stap naar conversie vele malen kleiner. Bedrijven in de reiswereld weten me altijd weer te verleiden tot een conversie. Zij hebben dat 360-gradenbeeld al aardig op orde. Hoe zit dat bij u?

Maak kennis met SAP Marketing Cloud

Wat er nodig is voor zo’n 360-gradenbeeld? Een tool die alle data overzichtelijk presenteert op één platform; van marketingbudget tot prestaties van kanalen en berichten en conversies. Maar ook een marketingkalender waar u altijd inzicht heeft in welke campagnes er op welk kanalen plaatsvinden, zodat u kannibalisatie voorkomt.