Duurzaamheid. Circulaire economie. Recycling. Termen die de laatste jaren steeds belangrijker geworden zijn. De weg richting een meer groene wereld is ingeslagen en organisaties kunnen daarop niet achterblijven. Zo ook bij de aanstaande invoering van het Digital Product Passport (DDP). In dit blog leggen we uit wat het DPP inhoudt, waarom de Europese Unie dit gaat invoeren en welke gevolgen dit heeft voor jou én je organisatie.

Kijk eens in de spiegel, naar de kleding die je vanochtend aangetrokken hebt. Weet jij waar de materialen van jouw shirt of schoenen vandaan komen? Misschien heb je in het label gezien in welk land het gefabriceerd is. Maar dat zegt niets over de herkomst van alle materialen. Of over de manier waarop, en onder welke omstandigheden, het product gemaakt is. Bovendien staat nergens hoe je het product het beste kan recyclen.

Dit voorbeeld geldt niet alleen voor kleding. Denk hierbij onder andere ook aan batterijen, bouwmaterialen, speelgoed, elektrische apparaten: noem het maar op. Allemaal producten die we dagelijks in onze handen hebben. Producten waarvan volledige transparantie ontbreekt, maar die er wel zou moeten zijn. Niet alleen omdat consumenten dat verlangen of omdat van leveranciers verwacht wordt dat deze verantwoordelijkheid dragen voor de maatschappij. Maar zeker ook omdat de wet- en regelgeving die kant opgaat. Er wordt beleid gevoerd dat moet leiden tot een circulaire economie. Dat wil zeggen: een economie waarin afval niet bestaat en grondstoffen steeds opnieuw worden gebruikt. Afval- en reststoffen dienen als grondstof voor een nieuw product.

Van bordeauxrood boekje naar QR-code

Om tot deze circulaire economie te komen, moeten alle kenmerken van een product bekend en toegankelijk zijn. Waar producenten er voorheen mee wegkwamen om alleen het land van herkomst (bijvoorbeeld ‘Made in China’) op een label te zetten, moet nu een gedetailleerd overzicht worden bijgehouden. Zoals ieder persoon een paspoort heeft met alle vereiste basisinformatie over zichzelf, geldt straks hetzelfde voor producten.

Het paspoort voor producten wordt niet een chic bordeauxrood boekje, zoals wij allemaal in de kast of kluis hebben liggen. Het DPP wordt als een QR-code, NFC-chip of RFID-tag aan producten bevestigd. Dit moet scanbaar zijn voor iedereen. Dus niet alleen voor consumenten, maar ook voor andere schakels in de supply chain, overheden en instanties.

De transparantie die hierdoor ontstaat, is volgens de Europese Unie onmisbaar om tot een circulaire economie te komen. De gedetailleerde productinformatie helpt om beter te recyclen of repareren. Ook is eenvoudig na te gaan of bedrijven zich houden aan wet- en regelgeving.

Globale impact van DPP

Hoewel het DPP een Europese regeling is, heeft de invoering ervan globale impact. Het geldt voor alle producten die in Europa verkocht worden, dus ook wanneer deze bijvoorbeeld vanuit de Verenigde Staten of het Verre Oosten geïmporteerd worden. Naar verwachting gaat het digitale productpaspoort in korte tijd uitgroeien tot een mondiale standaard.

Hoewel de Europese Unie nog werkt aan de details van het DPP, is duidelijk dat het paspoort een grote hoeveelheid gegevens moet bevatten. Naast algemene productgegevens zoals het batchnummer, de productiedatum en garanties, wil de EU ook alle informatie met betrekking tot materialen, producteigendom, reparaties en duurzaamheid in kaart hebben. Zoals de volledige carbon footprint, van productie tot distributie.

PIM en DPP

En dus moeten fabrikanten aan de bak. De invoering van het DPP heeft gevolgen voor iedereen die iets toevoegt aan het product. Alle informatie over een product, de supply chain en de carbon footprint moet voor iedereen beschikbaar komen. Dit betekent dat het beheren van de volledige én correcte data van producten steeds crucialer wordt. Het Product Information Management (PIM)-systeem kan hierbij een belangrijke rol spelen. Veel organisaties in de productiebranche gebruiken dergelijke softwareoplossingen nu al om productinformatie op één centrale plaats te beheren en te organiseren. Of om informatie over producten te distribueren over verschillende externe kanalen, zoals marktplaatsen en e-commerce platforms.

De productinformatie in je PIM-systeem kan de basis zijn voor het Digital Product Passport. De broninformatie van je DPP is te koppelen aan een PIM-systeem, waardoor een groot deel van je digitale paspoort gevuld én automatisch bijgewerkt wordt. Dat scheelt werk én voorkomt fouten.

DPP Uitrol vanaf 2024

Het DPP is geen toekomstmuziek, leveranciers moeten er nu al mee aan de gang. Vanaf 2024 maakt het Digital Product Passport deel uit van de Europese wetgeving en start de uitrol ervan. Het wordt in eerste instantie geïmplementeerd bij batterijen, textiel en elektronica. De verwachting is dat het DPP voor deze producten vanaf 2026 overal verplicht is. Daarna volgt een uitrol naar tientallen andere productcategorieën.

Wie niet aan de DPP-regelgeving voldoet kan een boete verwachten, maar de schade zal veel groter zijn. De kans is immers groot dat winkels en consumenten een product zonder DPP niet accepteren. Het paspoort wordt immers een basisgegeven in de nieuwe, circulaire economie.

Bereid jouw organisatie voor op het Digital Product Passport (DPP)

Je productinformatie transparant en toegankelijk voor iedereen. Het digitale productpaspoort komt eraan, ook voor jouw organisatie. Dat biedt jou een kans. Als je op tijd de juiste voorbereidende maatregelen neemt, kan je een aanzienlijk concurrentievoordeel behalen. Een volledig transparant en aantoonbaar milieuvriendelijk product biedt bovendien meerwaarde voor jouw klanten. Hoe grijp jij deze kans?