Duurzaamheid. Circulaire economie. Recycling. Termen die de laatste jaren steeds belangrijker geworden zijn. De weg richting een meer groene wereld is ingeslagen en organisaties kunnen daarop niet achterblijven. Zo ook bij de aanstaande invoering van het Digital Product Passport (DDP). In dit blog leggen we uit wat het DPP inhoudt, waarom de Europese Unie dit gaat invoeren en welke gevolgen dit heeft voor jou én je organisatie.
Kijk eens in de spiegel, naar de kleding die je vanochtend aangetrokken hebt. Weet jij waar de materialen van jouw shirt of schoenen vandaan komen? Misschien heb je in het label gezien in welk land het gefabriceerd is. Maar dat zegt niets over de herkomst van alle materialen. Of over de manier waarop, en onder welke omstandigheden, het product gemaakt is. Bovendien staat nergens hoe je het product het beste kan recyclen.
Dit voorbeeld geldt niet alleen voor kleding. Denk hierbij onder andere ook aan batterijen, bouwmaterialen, speelgoed, elektrische apparaten: noem het maar op. Allemaal producten die we dagelijks in onze handen hebben. Producten waarvan volledige transparantie ontbreekt, maar die er wel zou moeten zijn. Niet alleen omdat consumenten dat verlangen of omdat van leveranciers verwacht wordt dat deze verantwoordelijkheid dragen voor de maatschappij. Maar zeker ook omdat de wet- en regelgeving die kant opgaat. Er wordt beleid gevoerd dat moet leiden tot een circulaire economie. Dat wil zeggen: een economie waarin afval niet bestaat en grondstoffen steeds opnieuw worden gebruikt. Afval- en reststoffen dienen als grondstof voor een nieuw product.