Digitalisering is de laatste jaren in een stroomversnelling geraakt. Er is een enorme toename van websites, webshops en marktplaatsen. Organisaties automatiseren hun processen steeds meer of maken steeds meer gebruik van nieuwe technologieën. Als gevolg van deze digitalisering is er ook een enorme toename van data ontstaan. Het verzamelen, creëren en verrijken van data door verschillende bedrijfsonderdelen, afdelingen en/of verantwoordelijken vergt steeds meer tijd en inzet. In veel gevallen hanteert men dan eigen regels en definities voor deze data, al dan niet gedwongen door wet- en regelgeving, waardoor er “eigen” datasets worden gecreëerd met lage datakwaliteit en data inconsistentie tot gevolg. Het managen van die data is dus enorm belangrijk, maar waar begin je? Hieronder drie datamanagement valkuilen waar jij in ieder geval níet in gaat trappen:
1. Geen eigenaarschap
Omdat we data al snel koppelen aan automatisering, wordt vaak gedacht dat data wel voor zichzelf ‘zorgt’. Of omdat data door een hele organisatie wordt verzameld, is iedere afdeling verantwoordelijk voor de data die zij verzamelen. Maar dit resulteert in verschillende datasets die inconsequent worden beheerd. Door één specifiek persoon eigenaarschap te geven over álle data zorg je ervoor dat data op één plek verzameld en beheerd wordt. Een datasteward of manager kan specifiek worden aangesteld om ervoor te zorgen dat informatie correct wordt verzameld en gecatalogiseerd, zodat het bedrijf er zoveel mogelijk uit kan halen.
2. De data is niet visueel
Data wordt vaak in verschillende vormen en op verschillende manieren verzameld. Vaak ongeorganiseerd en over een langere tijdsperiode. Dit betekent vaak dat de organisatie de data wel heeft, maar om hier waarde uit te halen moet deze data geïnterpreteerd en gevisualiseerd worden. Ruwe data alleen is niet langer genoeg. Het lijkt iets heel simpels en voor de hand liggend, maar wanneer je je data omzet in grafieken en tabellen, wordt het behapbaar. Je kunt de data dan beter interpreteren en actief gaan gebruiken als basis voor het maken van strategische beslissingen.
3. Geen duidelijke probleemstelling
Natuurlijk is het verzamelen en organiseren van data stap één. Maar wanneer je niet weet waarvoor je data wilt gaan inzetten, heeft de data alsnog geen waarde. Start daarom met het opstellen van een duidelijke vraag: wat zijn de uitdagingen die mijn bedrijf heeft, waar inzicht in data bij kan helpen?
Ook aan de slag met datamanagement?
Bij Ctac zetten we deze vraag centraal. Doordat we samen jouw probleemstelling scherp krijgen, weten we welke data nodig is om de probleemstelling op te lossen. Daarna starten we met het verzamelen, ordenen en verrijken van die data, zodat het écht waarde kan gaan toevoegen aan jouw organisatie.
Weten hoe we jouw data op orde kunnen brengen? Neem dan contact met ons op!