Steeds meer organisaties werken met een flexibele IT-schil. Het aanbod freelance of interim IT’ers is inmiddels overweldigend. Daarom is een goede partner onmisbaar voor succesvolle resourcing. Hoe zorgt u voor een goed partnership? In deze blog leggen we het uit.
De markt flexibiliseert de laatste jaren alsmaar verder. Steeds meer arbeidskrachten kiezen ervoor om als zelfstandige aan de slag te gaan of in dienst te treden bij consultancybedrijven. Zo kunnen ze bij diverse klanten aan verschillende projecten werken. Door deze ontwikkeling is het aantal externe arbeidskrachten enorm toegenomen. Van klanten vernemen we dat de balans verschuift. Van tachtig procent intern en twintig procent extern naar 50/50. Of zelfs tachtig procent externe inhuur en twintig procent vaste krachten. Hierdoor wordt het belang van goede selectie van uw tijdelijke externe workforce steeds belangrijker. Maar hoe scheidt u het kaf van het koren?
Te veel opties leidt tot keuzestress
De ontwikkeling naar een meer tijdelijke arbeidsmarkt waarin inhuur de voorkeur krijgt boven een vast dienstverband leidde tot een wildgroei aan freelancers, kleine recruitmentbedrijfjes en nieuwe businessunits binnen consultancybedrijven. Dat de functietitel ‘consultant’ niet beschermd is, maakt de versnippering compleet. Het gevolg: wanneer u als inhurend manager een aanvraag uitzet bij een aantal partijen, staat vervolgens de hele week de telefoon roodgloeiend door recruiters die iets in de markt gehoord hebben. Tegelijk ontploft uw inbox met proactieve aanbiedingen van mensen die zeggen dat ze weten wat u nodig heeft.
In zo’n klimaat met vijf, of misschien wel tien, leveranciers ontstaat automatisch een sfeer waarin mensen moeilijker het achterste van hun tong laten zien. De concurrentie is immers groot. Voor u het weet heeft u twintig profielen waaruit u die ene perfecte kandidaat moet selecteren. Hoe doet u dat? En hoe zorgt u ervoor dat de twijfel niet toeslaat door alle opties en mogelijkheden? Het lijkt erop dat u het bijna niet goed kunt doen. Maar het kan ook anders.
Zet in op partnerships
De juiste kandidaten vinden, begint vooral met elkaar aan de voorkant goed begrijpen, wederzijds commitment en realistische verwachtingen. Dat creëert u door twee of drie goede partijen om u heen te verzamelen die ervaring hebben met de processen en applicaties waar u als manager verantwoordelijk voor bent.
Zodra er concrete behoefte bestaat om iemand in te huren, benut u alleen die twee of drie partijen waarmee u een goede band heeft. Zij vinden voor u de juiste consultant of freelancer uit de markt. Probeer uw focus te behouden en test in deze fase van het proces geen nieuwe leverancier uit. Heb vertrouwen en gebruik de kennis van uw aanspreekpunt om samen de voorgestelde profielen te bespreken. Waarom stel je deze persoon voor? Wat zie je in zijn ervaring, waarom kan hij deze klus aan? Waar moet ik op letten als ik met de kandidaat in gesprek ga?
Vertrouwen geven is vertrouwen krijgen
Een goede samenwerking begint aan de voorkant. Deel uw visie als organisatie en manager over hoe u met partijen wil samenwerken. Door regelmatig met elkaar in gesprek te gaan, weet uw partner wat er speelt binnen uw afdeling en wat u belangrijk vindt. Neem hem mee in de projectkalender, deel informatie en betrek hem bij het proces. Zie het als een ecosysteem waarin klant en leverancier met elkaar samenwerken. Evalueer die samenwerking vervolgens periodiek. Bespreek de relatie, benoem wat er al goed gaat, welke gezamenlijke successen er zijn behaald en wat er nog beter kan. Geef uw partners vertrouwen, dan krijgt u ook vertrouwen terug.
Kortom: ga met elkaar in gesprek en investeer in sterke partnerships.
Duurzaam relatiemanagement kost tijd aan de voorkant, maar helpt u zodra het nodig is.