De retailsector verandert razendsnel. Nieuwe technologieën, hogere klantverwachtingen en toenemende concurrentie maken flexibiliteit een absolute must. In deze blog lees je hoe je met vijf essentiële richtlijnen wendbaar blijft en je concurrentie voorblijft.

De nieuwe spelregels

Anno 2025 zijn begrippen als cloud, omnichannel en customer centricity niet meer weg te denken. Tegelijkertijd herschrijven technologieën als AI, augmented reality en robotisering de spelregels. Personeelstekorten, duurzaamheidseisen en internationale druk verhogen de uitdagingen. Flexibiliteit is geen luxe, maar een strategische noodzaak om in deze dynamische markt te overleven.

5 essentiële richtlijnen voor flexibiliteit

Als retailer wil je niet alleen reageren op veranderingen, maar verandering omarmen, terwijl je gefocust blijft op je kernactiviteiten en klanten. Dat kan met een flexibel IT-landschap en een wendbare POS-architectuur. Ze komen voorbij in de onderstaande essentiële richtlijnen voor retailflexibiliteit.

 

1. Ondersteun elk verkoopkanaal zonder concessies

Unified Commerce  maakt het mogelijk om fysieke en digitale kanalen naadloos te integreren. De voordelen van één centraal platform zijn legio: je kunt klanten in de winkel dezelfde gepersonaliseerde aanbiedingen doen als online, winkelmedewerkers kunnen op basis van aankoopgeschiedenis gerichte suggesties aandragen, ook kunnen zij klanten bijvoorbeeld direct informeren over loyaliteitspunten en relevante acties. Waardoor het aantal (herhaal)aankopen een impuls krijgt, net als de klanttevredenheid. Bovendien maakt Unified Commerce retailers klaar voor nieuwe winkelkanalen. Wil je klanten bereiken met Instagram Shopping? Integreren met spraakassistenten als Siri of Alexa? Inspelen op mogelijkheden met visual search? Met een centraal platform ben je er klaar voor. Unified Commerce is dé oplossing om grenzen te doorbreken en de klant altijd en overal persoonlijk te bedienen. Duur? Integendeel: behalve voor een consistente winkelervaring zorgt Unified Commerce voor lagere kosten.

 

2. Beheer elk touchpoint vanuit één waarheid

De tijd van verouderde systemen en versnipperde data is voorbij. Unified Commerce verbindt alle kanalen en gegevens in één solide IT-omgeving voor een naadloze klantbeleving. Of het nu gaat om je webshop, fysieke winkels, kassa’s of de klantenservice: gegevens van de klant zijn realtime beschikbaar en altijd consistent. Één platform, één waarheid. Een geïntegreerd POS-systeem maakt het eenvoudig om vanuit die centrale bron diverse touchpoints efficiënt te ondersteunen en snel op veranderingen te reageren. Dankzij de wendbare architectuur verkoop je vloeiend via verschillende apparaten en applicaties, of het nu gaat om reguliere POS, mobiele devices, kiosken, geïntegreerde webshopoplossingen of clienteling apps. Een flexibel POS-systeem maakt de complexiteit van integraties, businesslogica en fiscaliteit beheersbaar. Net als de kosten, zelfs met een groeiende diversiteit aan touchpoints.

 

De toekomst is flexibel. Ben jij dat ook?

Maak kennis met de Unified Commerce experts van Ctac en onze partner Enactor op de EuroCIS:

3. Maak je klaar voor alle winkelconcepten en situaties

Flexibele IT-oplossingen stellen retailers in staat snel nieuwe winkelconcepten te testen en bestaande modellen aan te passen. Van groot tot klein, van pop-upwinkels tot XL flagship stores. Uiteenlopende concepten stellen specifieke eisen aan de IT-architectuur, waar je met schaalbaarheid en flexibiliteit allemaal aan kunt voldoen. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor tijden van piekdrukte, die vragen om een andere winkel-setup. Slimme IT-architectuur biedt ondersteuning in elke situatie.

 

4. Laat vendor lock-in achter je en kies voor keuzevrijheid

Met composable commerce kun je technologie op maat samenstellen, zonder vast te zitten aan één systeem. Gecombineerd met de principes van MACH-architectuur is composable commerce de nieuwe standaard voor maximale flexibiliteit en daarmee voor toekomstbestendigheid. Als retailer kun je componenten selecteren en integreren die het best aansluiten bij jouw specifieke behoeften, bijvoorbeeld op het gebied van promoties, personalisatie of nieuwe ‘headless’ touchpoints. Deze bouwstenen kun je individueel vervangen in vrijheid, waardoor je wendbaar en innovatief kunt zijn. Een modulair IT-landschap laat je snel inspelen op trends en marktbehoeften, met oplossingen die aansluiten op je bedrijfsstrategie. Het maakt je klaar voor de toekomst.

5. Omarm flexibiliteit als organisatiemodel

Flexibiliteit gaat verder dan technologie. Unified commerce vergt ook een cultuur van samenwerking, automatisering en innovatie, binnen én buiten de organisatie. Zodat alle medewerkers en externe betrokkenen daadwerkelijk inspelen op marktveranderingen. Flexibiliteit als organisatiemodel behoedt je voor interne eilandvorming, het voorkomt dat je in de waan van de dag blijft hangen en je vooral bezig blijft met onderhoud en basisbeheer. Terwijl de tijd vraagt om klantgerichtheid en innovatie.

Wat brengt dit jou?

Flexibele retailers kunnen beter inspelen op veranderingen, sneller winkelconcepten implementeren en makkelijker nieuwe technologieën adopteren. In deze blogreeks leggen we uit hoe je flexibiliteit in zowel je systemen als organisatie kunt integreren om de concurrentie altijd een stap voor te blijven. In komende blogs gaan we specifiek in op elk van de 5 essentiële richtlijnen.