Winkels zijn er in vele soorten en maten, van mobiele pop-up stores tot XL flagship stores. Met verschillende concepten kun je als retailer optimaal inspelen op specifieke behoeften van klanten. Maar die concepten stellen wel specifieke eisen aan je infrastructuur en IT-architectuur. Slimme architectuur  biedt ondersteuning in elke situatie. In deze blogreeks staan we stil bij de sleutelrol van flexibiliteit in retail. We presenteren vijf essentiële richtlijnen, waarvan we de derde hieronder bespreken.

 

Winkelconcepten

Retailers experimenteren steeds vaker met diverse winkelconcepten om te voldoen aan de veranderende verwachtingen van consumenten en in te spelen op uiteenlopende klantbehoeften. Elk concept brengt daarbij zijn eigen uitdagingen met zich mee:

Pop-up stores

Vragen om een snelle op- en afbouw met minimale infrastructuur.

Flagship stores

Moeten de nieuwste innovaties en de ‘winkel van de toekomst’ kunnen presenteren, terwijl ze tegelijkertijd hogere bezoekersaantallen verwerken en soms zelfs horeca integreren.

Outlet stores

Vereisen flexibele POS-oplossingen om piekverkopen efficiënt af te handelen.

Pijnpunt: enkele architectuur

In de praktijk gebruiken veel retailers verschillende POS-oplossingen voor verschillende winkelconcepten, of ze doen de nodige concessies . Dat heeft te maken met de aanbodkant van de markt: veel POS-aanbieders hebben voor een enkele architectuur gekozen, gericht op de voor hen belangrijkste retailsector(en). Ze zijn bijvoorbeeld ooit begonnen met een supermarkt als klant, waardoor ze standaard werken met een winkelserver. Andere retailklanten van zo’n POS-aanbieder zijn aangewezen op die ene architectuur en zij ervaren ook de beperkingen ervan; nieuwe winkelconcepten vragen misschien om een cloud-oplossing, Mobile-first aanpak of een hybride model, maar de POS-aanbieder kan daarin niet voorzien. En dus heeft de retailer die toch een nieuw concept wil introduceren een afzonderlijk systeem nodig, naast de bestaande POS-oplossing.

Maar extra oplossingen leiden tot complexe integraties en een gefragmenteerd IT-landschap, wat de beheerkosten verhoogt en afbreuk doet aan de klantbeleving. Als retailer wil je in deze tijd niet worden tegengehouden door monolithische architecturen. Je wil juist snel kunnen schakelen.

 

Je wilt geen beperkingen van een logge architectuur, maar flexibiliteit om snel te schakelen.

Een pop-up store is kleiner en tijdelijker dan een flagship store, het internet is niet op alle winkellocaties even goed en waar je op de ene plek een geleidelijke stroom bezoekers trekt, heb je elders te maken met piekdruktes of wil je juist experimenteren met nieuwe innovaties.

Oplossing: kiezen per winkelconcept

Enactor ondersteunt alle winkelconcepten zonder dat je als retailer concessies hoeft te doen. Deze Unified Commerce-oplossing, waar Ctac mee samenwerkt, biedt je per concept de keuze. Je kunt de set-up aanpassen aan het type winkel en aan de lokale omstandigheden. Zo voorkom je dat je verschillende POS-oplossingen moet inzetten of dat je bijvoorbeeld overbodige kosten moet maken voor een winkelserver.

 

Concreet

Met Enactor ben je klaar voor een waaier aan winkelconcepten. De MACH-technologie  kent verschillende deployment-mogelijkheden. Je kunt kiezen voor een large resilient set-up, die werkt met winkelservers voor de beste performance en offline beschikbaarheid. Of voor een volledige cloud-based winkel, die overal waar netwerk is kan draaien. Deze oplossing is bijvoorbeeld ideaal voor een traveling tailor die bij mensen aan huis verkoopt met een smartphone, of voor een tijdelijke pop-up store die er snel moet staan. Ook voor alle tussenliggende concepten en situaties, zelfs de mix Retail en Horeca, biedt Enactor ondersteuning.

 

Conclusie: goede architectuur is flexibel

De toekomst van retail vereist een IT-architectuur die niet alleen robuust is, maar ook uiterst flexibel. Door te investeren in een slimme architectuur, kunnen retailers snel inspelen op nieuwe trends en klantbehoeften, zonder technologische belemmeringen. Met Unified Commerce kun je bestaande retailmodellen aanpassen en snel nieuwe concepten lanceren, zoals een city store naast je bestaande XL-winkels of een tijdelijke concept store in een nieuw land waarvan je de verkoopkansen wilt verkennen. Flexibele architectuur maakt je vrij.

 

Meer weten over Unified Commerce?

Ctac biedt end-to-end-diensten in Unified Commerce en ontzorgt retailers volledig. Van inspiratie tot ontwikkeling en van implementatie tot integrale ondersteuning.