Als organisatie kan je niet om AI heen. Slimme en zelflerende systemen voeren ingewikkelde taken en processen voor je uit, waar voorheen menselijke input voor nodig was. Zoals bijvoorbeeld in je PIM-systeem. Inriver Inspire, gebaseerd op ChatGPT AI, helpt bij het genereren van productinformatie zoals beschrijvingen, social media-berichten en SEO-zoekwoorden. Het enige wat je nodig hebt zijn enkele productkenmerken, zoals naam en kleur. Inspire doet de rest. In een handomdraai beschik je over nauwkeurige, boeiende en originele productteksten. 

Hoe werkt inriver Inspire AI?

 De inriver Inspire AI-module voor PIM is te configureren en te gebruiken via de inriver front-end. Je configureert zelf welke invoervelden relevant zijn. Denk bijvoorbeeld aan productnaam, kleur en kleurafwerking. Ook bepaal je zelf de tone of voice en het maximaal aantal woorden. De inriver Inspire AI-module genereert de tekst vervolgens in meerdere talen en slaat deze voor je op. Denk er daarna wel aan om deze tekst zelf te controleren. Want hoewel AI steeds beter en betrouwbaarder wordt, kan je er nog niet blind op vertrouwen. Het blijft jouw verantwoordelijkheid, dus een handmatige check op correctheid is altijd belangrijk. 

De voordelen van inriver Inspire AI

De combinatie van inriver PIM en Inspire AI biedt jouw organisatie de volgende voordelen: 

  • Snellere time-to-market
    Genereer en verrijk je productinformatie sneller dan ooit. 
  • Meer efficiëntie
    Meer tijd voor andere taken binnen je organisatie, omdat AI veel handmatig en repeterend werk uit handen neemt.  
  • Meertalig
    Vergroot je marktbereik én spaar je eventuele vertaalkosten uit. De AI van inriver Inspire biedt productkenmerken in meerdere talen. 
  • Meer flexibiliteit
    Blijf veilig en flexibel dankzij de API’s van inriver Inspire AI. Deze kunnen werken met elke opkomende AI-technologie.  

Vier voorbeelden: de toekomst van AI voor PIM

Inriver Inspire AI richt zich voornamelijk op het genereren van productcontent. Maar AI kan nog meer betekenen voor je PIM-systeem. We geven je met vier voorbeelden een blik in de toekomst. 

1. Productafbeeldingen genereren

Met AI-gebaseerde fotobewerkingsapps creëer je eenvoudig professionele sfeerfoto’s. In één klik verander je een onderbelichte amateurfoto in een professionele sfeerafbeelding. Deze upload je in je PIM-systeem om producten aantrekkelijker te maken. Neem onderstaand voorbeeld van onze Ctac-oplader. Links het origineel, rechts de door AI gegenereerde sfeerfoto. Het lijkt een kwestie van tijd voordat zo’n tool geïntegreerd is met je inriver PIM. Zo beschik je snel en eenvoudig over de kwalitatief hoogstaande productafbeelding die jij nodig hebt.

2. Producten en kenmerken herkennen via afbeeldingen

De ontwikkeling van AI-technologie voor beeldherkenning gaat razendsnel. Een bekend voorbeeld hiervan is Google Lens. Upload een foto met Google Lens en de software ziet meteen om welk object het gaat. Op basis van relevante gelijkwaardige afbeeldingen én informatie op de afbeelding, herkent AI specifieke productkenmerken.  

Neem bijvoorbeeld deze Kawasaki-motor. Google Lens herkent op basis van één foto om welk type motor het gaat. Op basis van zoekresultaten haal je vervolgens relevante productkenmerken op, zodat deze niet meer handmatig verrijkt hoeven te worden in het PIM-systeem. Denk bijvoorbeeld aan het merk, de kleur en de gebruikte materialen. 

Inriver Inspire heeft nu, medio 2024, nog geen beeldherkenningsfunctie geïmplementeerd. Maar de mogelijkheden zijn er. Google heeft een API vrijgegeven voor Google Lens. Deze API behoort tot de Google Vision API, die applicaties de mogelijkheid biedt deze beeldherkenningstools te gebruiken binnen hun eigen oplossing, zoals inriver Inspire. 

3. Gepersonaliseerde productaanbevelingen 

Voor de beste verkoopresultaten is upselling en cross-selling van groot belang. Upselling is het aanbieden van een duurdere uitvoering van een product aan een klant, terwijl cross-selling verwijst naar het aanbieden van extra producten die te combineren zijn met de aankoop van de klant.  

Voorheen vertrouwden verkoopteams voornamelijk op hun eigen inzicht en ervaring voor dergelijke strategieën. Maar met de huidige digitale datarevolutie zijn menselijke logica en voor de hand liggende benaderingen vaak niet meer genoeg. Door de integratie van AI-gestuurde systemen zoals geavanceerde big data-analyses, machine learning en predictive analytics, zijn organisaties nu in staat om diepgaande inzichten in klantvoorkeuren te verkrijgen, aankooppatronen te ontdekken en op maat gemaakte productaanbevelingen te doen. Zo biedt jouw organisatie klanten een op maat gemaakte koopervaring. Dit bevordert niet alleen de verkoopcijfers, maar ook de klanttevredenheid en -binding. 

4. Inzicht en feedback 

Werken jouw medewerkers niet uniform? Dan helpt AI je om daar verandering in te brengen. Je kunt het AI-model zodanig trainen dat deze de communicatiewijze van jouw bedrijf kent. Vervolgens kan deze PIM-gebruikers informeren dat de aangeleverde productkenmerken of tone of voice niet overeenkomen met de standaarden van je organisatie. 

Ook biedt AI inzicht in producttrends, waardoor je datagedreven keuzes maakt op het gebied van aanbod en productprestaties. Dit principe kan je combineren met een AI-algoritme die de vraag naar producten nauwkeurig kan voorspellen, bijvoorbeeld door te kijken naar verkoopgegevens uit het verleden. Zo ontstaat jouw perfecte hulp voor het verbeteren van voorraadbeheer, het garanderen van productbeschikbaarheid en het verminderen van te grote voorraden of voorraadtekorten. 

Ben jij klaar voor de toekomst?

Ben je benieuwd hoe AI jouw PIM-systeem kan verrijken en welke tijdsbesparing en efficiëntieverbetering dat oplevert? Neem contact op met onze specialisten.

Lees verder

Meer blog