In de voorgaande blog werd besproken waarom het belangrijk is eerst te bepalen wat voor bedrijf je wil zijn om het moderne werken tot een succes te maken. In deze tweede blog stappen we de organisatie ín. En gaat het over de werknemer. Die kan namelijk pas efficiënt werken als de werkplek naadloos aansluit bij de rol in de organisatie.
De één werkt nog altijd het liefst rechtop zittend achter een desktop, de ander werkt het efficiëntst als-ie kan switchen tussen verschillende devices. Elke werknemer heeft een volledig functioneel en up-to-date werkplek nodig, dat toegang geeft tot de juiste applicaties en data die passen bij de persoonlijke behoefte. Dat verschilt van persoon tot persoon, van functie tot functie en kan er per taak of locatie óók nog eens anders uitzien. Maar hoe bepaal je dit per persoon?
Heel simpel, dat bepaal je niét. In elk geval, niet als IT-afdeling alleen. Betrek werknemers bij het besluit hoe de ideale werkplek eruitziet. Om op elke plek en elk moment prettig te kunnen werken, is een device het enige middel om dat te kunnen doen. Hoe beter het apparaat past, hoe tevredener de werknemer. Het zorgen voor tevreden en productieve werknemers is dus een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de HR-afdeling en IT-afdeling.
Betrokken werknemers
Bovendien, als een werknemer het gevoel heeft dat geluisterd wordt naar persoonlijke voorkeuren, vergroot de betrokkenheid. En een betrokken werknemer is bijna twintig procent productiever, zo blijkt uit cijfers van HR-provider Quantum Workplace.
Kortom, de inkoop van apparaten die passen bij je werknemers is een essentieel onderdeel van de mobiele en digitale werkplek. Net als de inventarisatie van de technologische behoeften die daaraan voorafgaat. Zorg daarnaast dat je een plan hebt voor wanneer de devices zijn afgeschreven. Kies je voor opkoop? En hoe zorg je dat alle data op een veilige manier verwijderd wordt? De vraag die hierboven zweeft: kun je dit als IT-afdeling zelf organiseren, beheren en bewaken, of ga je het uitbesteden?