Contact

x

Servitization

Versterk de relatie met klanten door uw producten als dienst aan te bieden. Het resultaat? Diepere klantrelaties, meer omzet, betere marges en een stabiele cashflow.

Servitization

Productiebedrijven die niet langer producten leveren, maar hun product als een dienst aanbieden, profiteren op allerlei manieren. De relaties met klanten verbeteren, de marges stijgen en de cashflow wordt stabiel en voorspelbaar.

Servitization

Servitization is in opkomst. Geleidelijk besluiten steeds meer productiebedrijven om hun producten, of een deel daarvan, op abonnementsbasis aan te bieden in combinatie met advies en onderhoud. Een groeiend aantal productiebedrijven levert behalve producten ook diensten zoals service, financiering en advies. Soms kiezen bedrijven er zelfs voor om hun hele model om te gooien en hun product volledig ‘As a Service’ aan te bieden. Zoals de lampenfabrikant die niet langer lampen verkoopt, maar licht. Of de maker van vliegtuigmotoren die geen straalmotoren meer verkoopt, maar vlieguren.  

Meer omzet en betere relaties

Het omdenken van productlevering naar dienstverlening kan grote voordelen opleveren. Onderzoek wijst uit dat bedrijven die deze switch maken hun omzet zien stijgen, net als hun marges. Daarnaast verdiepen ze de relatie met de klant. Dat laatste is essentieel voor het succes. Voor productiebedrijven die geen producten maar diensten verkopen, is de klantrelatie immers goud waard. Hoe langer een klant enthousiast het product af blijft nemen, hoe meer omzet zo’n klant genereert. De focus verschuift van de transactie naar relatie. Het resultaat is een stabiele, langdurige inkomstenstroom.

Hoe zet u de eerste stap?

Omdat de focus verschuift van total cost of ownership (TCO) naar totale klantontzorging (TKO) moeten bedrijven anders gaan denken. Totale klantontzorging begint met outside-in denken. Denk niet langer vanuit eigen doelstellingen, maar maak de klant het vertrekpunt. Wie is die klant, waar is hij of zij mee bezig, waar worstelt hij of zij mee en hoe kunt u hem of haar het beste helpen? Sluit de dienstverlening hierop aan en laat uw organisatiedoelstellingen hierbij aansluiten. Vervolgens is het zaak om ook daadwerkelijk in ‘as a Service’ te gaan denken. Welke producten zou u als dienst aan kunnen bieden? Ons belangrijkste advies: begin klein. U kunt niet in één keer overstappen.

Aandacht voor service

Aan de ‘achterkant’ van uw bedrijf heeft servitization veel impact. De omzet uit service is in de regel bij de meeste productiebedrijven heel beperkt, net als de aandacht voor dit onderwerp. Servitization echter, vereist een gestroomlijnd serviceapparaat. Net als diepgaande inzichten over de manier waarop uw product gebruikt wordt door uw afnemers zodat u uw productieprocessen en uw dienstverlening hier helemaal op kunt afstemmen. Digitale ontwikkelingen zoals big data, digital twins, predictive maintenance en IoT kunnen u hier op allerlei manieren bij helpen.

Aan de slag met Servitization

Wilt u aan de slag met nieuwe serviceconcepten? Wilt u overstappen van een productie-georiënteerde naar een meer service-georiënteerde organisatie? Dan helpen wij u graag bij het zetten van de juiste stappen. Ctac helpt productiebedrijven om meer focus op hun klanten te leggen en de customer experience een boost geven. Van inspiratie en het verkennen van de mogelijkheden tot de introductie en ondersteuning van nieuwe processen.

SAP S/4HANA

SAP S/4HANA is een intelligence ERP oplossing die specifiek voor in-memory computing ontworpen. SAP S/4HANA is de digital core die uw onderneming koppelt aan mensen, bedrijfsnetwerken, IoT, big data en nog veel meer.

Shop Floor Control

Een te grote afstand tussen de planning en werkvloer doet geen enkel productiebedrijf goed. Toch is dit vaak de stand van zaken. De gevolgen zijn contraproductief: trage informatiestromen en beperkt inzicht in de actuele status van uw productie.

De slimste fabriek draait op de slimste raderen

Snelle technologische ontwikkelingen en klanten die steeds meer zelf bepalen vragen van de maakindustrie ingrijpende aanpassingen. Korte levertijden, op maat en gepersonaliseerd zijn de nieuwe standaarden.

Bekijk de slimste fabriek

Waarom data de vierde productiefactor is

Blog - 23 april 2018, 4 min leestijd

Natuur, arbeid en kapitaal zijn de drie traditionele productiefactoren. Inmiddels mogen we stellen dat data de vierde productiefactor geworden is. In dit blog verkennen we de data op productiebedrijven.

Vlog Machine Learning – Op weg naar de Slimste Fabriek

Video

Het wordt eigenlijk steeds normaler om gesproken instructies te geven aan je telefoon. Denk aan Apple Siri of Google Now. Wat mij betreft zijn dat perfecte voorbeelden van machine learning.

Webinar: Verandering versnellen in de maakindustrie

Webinar - 29 mei 2018

Datagedreven maakbedrijven zijn efficiënter, verminderen verspilling, verhogen hun kwaliteit en onderscheiden zich van de concurrentie. Ze spelen real-time in op veranderende omstandigheden.