Benader reverse logistics als een holistisch proces
Voor groothandelsbedrijven was het afwikkelen van retouren (reverse logistics of return management) nooit een heel belangrijk onderdeel van hun dagelijkse praktijk. In de nieuwe realiteit is het een onmisbaar bedrijfsproces geworden dat een belangrijke rol speelt in klanttevredenheid en –loyaliteit.
Blijf verrassen, ook als de klant een product terugstuurt
Klanten die hun producten terugsturen, verwachten een soepele afwikkeling. Ze verwachten helderheid over het retourproces. En ze willen vlot terugbetaald worden. Als ze hierover contact met u opnemen, verwachten ze bovendien een helder en eenduidig antwoord over de status van hun retouren. Het retourproces raakt dus niet alleen aan de logistieke kant van uw organisatie, maar ook aan onderwerpen als finance en service.
Maak fans van klanten die producten terugsturen
In deze fase van de customer journey kan een groothandel fans creëren. Enerzijds door het retourproces voor de klant zo eenvoudig mogelijk te maken. Om vervolgens te zorgen voor een soepele en foutloze financiële afwikkeling. Waarna de teruggestuurde producten natuurlijk weer zo snel mogelijk in de voorraad opgenomen moet worden.
Dit klinkt eenvoudig. Toch kunnen retourprocessen aardig wat complexiteit met zich meebrengen. De teruggebrachte goederen moeten geïnspecteerd worden. Zijn ze compleet? Zijn ze onbeschadigd? Zitten de producten nog in hun oorspronkelijke verpakking? Afhankelijk van de uitkomst van deze inspectie, zijn allerlei vervolgstappen nodig. Dat varieert van de aanmaak van de nodige documenten tot het bepalen van de hoogte van het terug te betalen bedrag, het starten van het logistieke proces en de daadwerkelijke financiële afwikkeling. Deze stappen vallen onder verantwoordelijkheid van verschillende mensen en missen vaak een proceseigenaar.
Stroomlijn het retourproces
Als het retourproces niet gestroomlijnd verloopt, kan dit voor de nodige irritatie en hoge kosten zorgen. Zowel bij klanten als bij de groothandel zelf. Daarom helpen wij groothandelsbedrijven bij het stroomlijnen van retourprocessen en het creëren van tevreden afnemers. Wij combineren dat bovendien met een glashelder inzicht in de uiteindelijk gerealiseerde marge. Dit vergt kennis van en ervaring met het optimaliseren van met elkaar samenhangende processen zoals customer engagement, transport management, warehouse management en financiële afhandeling.
Wij helpen groothandels daar graag bij. Als ‘House of Wholesale’ bieden wij heldere adviezen, ondersteunende diensten en slimme oplossingen voor groothandelsbedrijven die hun klanten écht centraal willen stellen en klantervaringen keer op keer willen overtreffen.